Finnkampen lever än!

Ryktet om Finnkampens död är betydligt överdrivet. Direkt efter årets evenemang var det många tyckare som ville dödförklara en institution inom svensk idrott. Man skrev om tomma läktare och långdragna tävlingsdagar med överlägsna svenska segrar.

 

Nu har slutrapporten från årets evenemang på Stockholms Stadion kommit och den visar tydligt på Finnkampens stora och positiva betydelse för Svensk Friidrott. Finnkampen är, efter Vasaloppet, Sveriges mest folkkära idrottsevenemang, enligt den nyligen publicerade undersökningen Sportnavigatorn. Finnkampen är även en av Svensk Friidrotts viktigaste verksamheter ur ett sportsligt, marknadsmässigt och ekonomiskt perspektiv.
Finnkampen redovisar ett direkt överskott på ca 1,5 Mkr, vilket är klart bättre än 2015. 16 nya samarbetspartners tillkom i samband med årets evenemang. Indirekta intäkter i form av TV- rättigheter och andra marknadsrättigheter gör Finnkampen till en av Svensk Friidrotts viktigaste intäktskällor.


Totalt kom 15 208 personer till Stockholms Stadion under septemberhelgen, varav 650 reste in från Finland. Stadionpubliken var mycket nöjd med upplevelsen, vilket ett uppmätt NKI (Nöjd Kund Index) på 74 visar. Det är framförallt den känslomässiga upplevelsen, den sportsliga kvalitén, stämning och atmosfären på Stadion samt tävlingarnas genomförande som får höga betyg och som också värdesätts högt av besökarna. 76 procent kommer absolut eller troligen besöka Finnkampen nästa gång den avgörs i Sverige. Varannan anser också att Finnkampen bidrar till att göra Stockholm en attraktiv stad. Det som behöver utvecklas är framförallt publikservicen inne på arenan: sittdynor, toaletter, kiosker, matservering.


TV-tittandet uppgick under lördagen till ett snitt på 556 000 (32,2 procent av totalt tittande) och under söndagen till ett snitt på 579 000 (52,5 procent av totalt tittande). Totalt 1 135 000 tittare under helgen. Samtliga siffror är exklusive sändningar på webben, nyhetsinslag och playvisningar. Samtliga rikstäckande medier bevakade evenemanget.

 

Sverige vann Finnkampen på både kvinnliga och manliga sidan. Under Finnkampen får många möjlighet att representera landslaget och allas placeringar är avgörande för slutresultatet. Det ger viktig landslagserfarenhet för många friidrottare, i alla grengrupper, vilket visat sig vara värdefullt för de aktivas fortsatta sportsliga utveckling och för att bibehålla en bra bredd inom friidrotten. Däremot såg vi förluster på ungdomssidan vilket förstås skickar viktiga signaler.

 

Men självklart kan alltid bra bli bättre och Finnkampen ska utvecklas som evenemang på sin resa fram emot 100-årsfirandet 2025. Det är hård konkurrens när det gäller livepublik, samarbetspartners och tv-tid så vi kommer att få se flera reformer under de kommande åren. Nästa år går kampen i Finland och då får du gärna hänga med Finnkampsbåten så blir det Sverige igen 2019.

 

Det var en stor ära och väldigt roligt att leda styrgruppen för årets Finnkamp och jag vill framföra ett varmt tack till alla som arbetat med projektet, våra samarbetspartners och förstås publiken på Stadion och i TV-soffan!

 

Sportsliga fakta 2017
• Seger i Herrlandskampen: 216-188 poäng
• Seger i Damlandskampen: 232,5 – 177,5 poäng
• Sammanlagt genom alla tider: 67-67
• Ungdomslandskampen: Pojkar 93-108 p och flickor 94-107 p

Fakta från Sportnavigatorn 2017
Svenskarnas intresse för sportevenemang
1. Vasaloppet: 38 % ganska/mycket intresserade
2. Finnkampen: 35 % ganska/mycket intresserade
3. SM-veckan: 24 % ganska/mycket intresserade

Kommentera

Logga in med någon av dessa metoder för att publicera din kommentar:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa din webbplats med WordPress.com
Kom igång
%d bloggare gillar detta: