Oslo-Sthlm 2.55

Jag gjorde ett inlägg om sträckan Oslo-Stockholm i den allmänpolitiska debatten på partikongressen igår kväll. Jag sa:

Om det inte funnits en landsgräns mellan Oslo och Stockholm hade man sannolikt redan idag kunnat åka tåg mellan städerna på mindre än tre timmar istället för dryga fem. Inte minst för att avståndet bara är lite drygt 40 mil och i stråket bor det 3,3 miljoner människor. Det sker årligen 1,4 miljoner flygresor mellan huvudstäderna men bara 200 000 resor med tåg. Lägg därtill alla regionala resor inom stråket och det finns en enorm potential när det gäller regional utveckling i form av arbetstillfällen och bostäder och inte minst miljömässiga vinster. Genom att avlasta flyget kommer utsläppen av koldioxid minska med cirka 45 000 ton per år. Det kan behövas nu när vi vet att minskningen av växthusgaser i Sverige stannat av.

Stråket är så starkt att en utbyggnad inte bara är samhällsekonomiskt lönsam utan också företagsekonomiskt lönsam. Oslo-Sthlm under tre timmar kan bli ett flaggskepp när det kommer till samverkan mellan två länder och mellan det privata och det offentliga. Vi talar om förstärkning av befintliga spår samt två nya delsträckor och alltså inte helt nya spår hela vägen.

Projektet har tagit stora steg framåt de senaste åren:
– Bolaget Oslo-Sthlm 2.55 har bildats och drivs av kommuner och regioner i stråket
– I den nya nationella transportplanen finns stora satsningar på tex Värmlandsbanan
– Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att tillsammans med Norge undersöka hur en bättre järnvägsförbindelse kan genomföras snabbare än planerat.

Det uppdraget ligger i linje med det beslut som partikongressen fattade 2017 när man ställde sig bakom Örebros och Värmlands motion om nationsövergripande infrastrukturplanering. Dock saknar vi en tydlig skrivning om projektet i januariavtalet, men utgår ifrån att det trots det fortsatt står högt på agendan framöver. Om inte annat så kommer vi aktörer längs stråket arbeta vidare oförtrutet och lyfta fram projektets alla starka värden. Tack!

Kommentera

Logga in med någon av dessa metoder för att publicera din kommentar:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa din webbplats med WordPress.com
Kom igång
%d bloggare gillar detta: