Krångelombudsman

Läser det blågröna minoritetsstyrets senaste politiska initiativ som läggs på kommunstyrelsen på måndag och undrar om det är 12 juni eller 1 april. Det handlar om en Krångelombudsman som ska förbättra företagsklimatet genom att kartlägga upplevt regelkrångel, ge förslag på förenklingar och bevaka den administrativa bördan för företag. Personen ska vidare systematisera det företagspolitiska arbetet inåt i organisationen. Tjänsten ska inrättas inom ordinarie ram, det vill säga man avsätter inga pengar utan någon befintlig tjänsteperson ska göra detta arbete utöver eller istället för sitt vanliga jobb.

Det känns minst sagt lite motsägelsefullt att försöka lösa den administrativa bördan för företag med en administrativ tjänst som dessutom ska arbeta inåt i organisationen. Detta samtidigt som företag och näringslivsorganisationer efterfrågar mer samverkan med kommunen. Att kommunen finns mer närvarande på deras spelplan och engagerar sig i deras vardag och verklighet.

Det riktigt krångliga som krångelombudsmannen skulle behöva reda ut är frågan om vilken ambition styret egentligen har med företagsklimatet (som rasar i alla mätningar) och vem som är ansvarig för näringslivsfrågorna i det blågröna styret. Är det kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser (M), tillväxtutskottets ordförande Frida Pettersson (C) eller näringslivsrådets ordförande Alexander Torin (M)?

Läs mer här:

https://karlstad.se/Kommun-och-politik/Kommunens-organisation/Kommunstyrelsen/Kallelser-och-protokoll/#f8dd7bc30e0b31-99a587db35678872-90bd5dd81ded1931063-97fa344760181945410

Kommentera

Logga in med någon av dessa metoder för att publicera din kommentar:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa din webbplats med WordPress.com
Kom igång
%d bloggare gillar detta: