Nej till bron – igen

Få frågor har varit så seglivade som den beryktade gång- och cykelbron mellan Råtorp och Färjestad. De styrande partierna vägrar att lägga ner frågan och förmodligen beror det på en politisk överenskommelse. Senast fick man avbryta projektet då upphandlingens samtliga anbud överskred budgeten trots 20 miljoner i statliga bidrag den gången. Istället för att sträcka vapen sökte man ännu mer pengar från Trafikverket och igår kom beskedet att de är beredda att bidra med 35 miljoner kronor. Men det betyder att kommunen måste möta med minst lika mycket och troligen mer. För två år sedan kom det in anbud på mellan 70 och 95 miljoner kronor och de flesta kostnader stiger med tiden så vad anbuden blir fram emot hösten är högst oklart.

Bron är en tio år gammal idé och har aldrig utvärderats i en samhällsekonomisk kalkyl. Den ritades in i en cykelplan men det saknas ordentliga underlag. Den ska dessutom byggas ca en kilometer norr om Borgmästarbron som har en helt nyrenoverad cykelramp som kostade omkring 12-15 miljoner kronor. Samtidigt växer kommunen på båda sidor av älven och med översvämningsskydd på gång norr om Skårebron kommer kommunen att växa också kring Skåre/Stodene. Dessutom byggs det bostäder kring norra Stockfallet och i den nya översiktsplanen tittar man på ytorna längs Djupdalsleden. Så på längre sikt behövs snarare gång- och cykelvägar öster om älven och längs med Djupdalsleden och därmed en säker gång- och cykelpassage över Skårebron. Det är något som vi socialdemokrater gärna vill se men nu kortsiktigt vill vi använda de kommunala medlen som är budgeterade för cykelbron till vår Offensiv för Norsbygden. Hela kommunen ska leva, allt kan inte ske i centrala Karlstad.

Det förekommer också många märkliga argument i debatten om gång- och cykelbron. Ett är att det byggs så många broar för bilar men bara en för cykel. Det är förstås inte sant utan alla broar som byggs och planeras just nu i Karlstads kommun är öppna för både gående och cyklister. Det är ju så vi kan förflytta transporter från bil till cykel. Det är lite naivt att tro att en cykelbro ska lösa den förändringen. Det är som när styret asfalterar om och breddar bra cykelvägar i stan till ännu bättre cykelvägar, (läs tex sträckan längs Sundsta), utan att mäta hur många fler som väljer cykeln. Tänk vad de pengarna hade kunnat göra nytta där inga cykelvägar finns.

Det är inte heller så att en bro är beslutad bara för att den pekas ut i tex en cykel- eller trafikplan. Det är först när den beslutas i investeringsbudgeten och pengar avsätts som den de facto beslutas. Annars har vi beslutat om många saker som vi inte har beslutat om i kommunen. Och slutligen är det inte regeringen som har beslutat om stödet till cykelbron i Karlstad. Det är Trafikverket som har fattat beslutet men det är sant att de har använt pengar som regeringen har avsatt och de skulle nog bli väldigt besvikna om de visste att den byggdes i det närmaste bredvid en annan väl fungerande cykelbro…

Kommentera

Logga in med någon av dessa metoder för att publicera din kommentar:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa din webbplats med WordPress.com
Kom igång
%d bloggare gillar detta: