Friidrottsstrategi 2025

Svenska friidrottsförbundets styrelse arbetar med ett förslag till ny strategi för Svensk Friidrott som ska antas på förbundsårsmötet i mars 2021. Svenska Friidrottsförbundet och Svensk Friidrott kan för den oinvigde låta som samma sak men det är det inte. Förbundet är förbundet och Svensk Friidrott är hela den samlade friidrottsrörelsen i Sverige med dess aktörer och partners av olika slag. Förslaget till övergripande mål är En attraktiv och växande friidrott vilket jag tycker är ett bra mål. Nio strategiska utvecklingsområden pekas ut (se länk nedan) och där många känns mycket bra och relevanta. Inte minst att friidrotten måste kunna erbjuda vardagsträning för fler utan sikte på tävlingsverksamhet (ungdomar, allmänhet, veteraner, parasport etc).

Man lyfter fram föreningsmiljöerna som avgörande, digitalisering, nya och utvecklade tränings-, tävlings- och arrangemangsformer, stärkt ledarskap på alla nivåer, blågula framgångar, stärka löpningens position (motionsträning, motionslopp) och nya finansieringskällor. Det är viktiga områden som är identifierade men läser man texterna kopplade till utvecklingsområdena så saknar jag flera viktiga samarbetsytor. Det handlar mycket om relationen mellan förbundet och föreningarna men inte så mycket om tex föreningarnas relation till kommunerna. Eller de stora arrangörernas betydelse för föreningarna, de aktiva och friidrotten.

Vill man att friidrotten ska växa i alla åldrar och i alla delar av landet så är en samverkan med skolan och skolidrotten avgörande. Där får trots allt de flesta barn och ungdomar fortfarande testa friidrott och det är den naturliga vägen över till ett föreningsengagemang. Det är också kommunerna som äger och driver landets i princip alla friidrottsanläggningar (idrottsplatser, friidrottshallar, andra idrottshallar, eljusspår, kastplaner). Föreningarna kommer också att behöva samarbeta i kluster för alla föreningar kan inte erbjuda det kompletta friidrottsutbudet. Här har de stora föreningarna en nyckelroll som inte framträder tillräckligt tydligt.

Vill man öka friidrottens attraktivitet så måste man värna stora flaggskepp och skyltfönster som sprider friidrotten till den bredare allmänheten. Det gäller att lyfta fram Diamond League och Göteborgsvarvet mfl och ha en fortsatt tydlig ambition att även framöver arrangera stora internationella mästerskap. VM 1995, EM 2006 och Inomhus-EM 2013 betydde oerhört mycket för svensk friidrott. Både de årligen återkommande evenemangen och de internationella mästerskapen är viktiga event för friidrottens bästa aktiva, domare, arenorna, sponsorerna, besöksnäringen, ekonomin och genomslaget gentemot allmänheten.

Så jag ställer mig bakom stora delar av förslaget till Strategi 2025 men saknar också väsentliga delar. Som tur är det finns det gott om tid att arbeta in dessa delar till det slutliga antagandet i mars 2021!

https://www.friidrott.se/forbundsinfo/verksinrikt/process_strategi_2025.aspx

Kommentera

Logga in med någon av dessa metoder för att publicera din kommentar:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa din webbplats med WordPress.com
Kom igång
%d bloggare gillar detta: